Oba państwa jak i oba światy kolejowe bardzo wiele dzieliło, po wojnie z biegiem upływu lat coraz bardziej zauważalna była różnica skoku technologicznego - przykładowo kiedy jeszcze w NRD po szlakach czynnie kursowały parowozy, w RFN sukcesywnie elektryfikowano wszystkie ważne węzły i linie kolejowe. Co więcej już w latach 70' faktem stało się osiągnięcie zawrotnej prędkości 200 km/h.
Z tego miejsca chciałbym zająć się problematyką zachodniej kolei (Deutsche Bundesbahn).
Tytuły ZUSI 3 i Train Simulator z całą pewnością możemy zaliczyć do "wirtualnego modelarstwa", więc posłużymy się tutaj terminem bardzo dobrze znanym w świecie modelarzy, a mianowicie - "Epoką" - to ona wyznacza dany okres w dziejach historii kolejnictwa i ułatwia modelarzom przypisanie danego taboru i innych komponentów do danego okresu czasu.
Epokę IV wyróżniały głównie dwa rodzaje pociągów.
Epoka IV - 1968-1990
"Dobrej podróży życzy NIEMIECKA KOLEJ FEDERALNA"
Pierwszy to rodzaj pociągu pospiesznego (Schnellzug), określanego jako Fernzug (F) - pociągu dalekobieżnego złożonego głównie z wagonów typu m-Wagen (malowanie beżowo-oceaniczny błękit). Składy Fernzug (F) zostały zastąpione pociągami Intercity od września 1971 roku.
Drugi rodzaj to pociągi Trans-Europ-Express (TEE), które kursowały w międzynarodowym ruchu dalekobieżnym między państwami EWG (Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej) oraz Austrią i Szwajcarią. Składy TEE charakteryzowały się malowaniem beżowo-purpurowej czerwieni i złożone były tylko z wagonów pierwszej klasy.
W 1971 roku prawie wszystkie pociągi TEE w Niemczech zostały włączone do systemu dwugodzinnego taktu ówczesnych pociągów InterCity.
Ruch regionalny oparty był zwykle na wagonach typu n-Wagen w malowaniu Silberling.
BR 101 i BR 103 na szlaku ze składem IR.
BR 120 w malowaniu Orientrot wraz z wagonami IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot ze składem IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
Dwa elektrowozy BR 111 (malowanie Orientrot i beżowo-oceaniczny błękit) w składzie IC.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Orientrot podstawia się do składu IR.
BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
Spalinowóz BR 218 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 218 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).
BR 110 w malowaniu Verkehrsrot ze składem typu n-Wagen (Verkehrsrot).
Elektrowóz BR 103 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni ze składem TEE.
BR 103 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni z TEE.
Elektrowóz BR 120 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni w zestawieniu TEE.
BR 120 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni ze składem IC.
Elektrowóz BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie.
Wagony w tle typu m-Wagen.
BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie z IC.
BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie z wagonami typu n-Wagen (Silberling).
BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie ze składem wagonów typu n-Wagen (Silbering).
Elektrowozy BR 111 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie.
BR 111 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie w zestawieniu IC.
BR 111 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie ze składem IC.
Spalinowóz BR 218 w malowaniu beżowo-błękitnym z wagonami typu n-Wagen (Silberling).
BR 218 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie ze składem IC.
Wagon regionalny typu n-Wagen (Bnrzb 725) - Silberling.
Wagon dalekobieżny Bm 235 - malowanie beżowo-oceaniczny błękit.
Wagon dalekobieżny Avmz 111 - malowanie beżowo-purpurowej czerwieni.
BR 103 w malowaniu Lufthansa-Airport-Express.
Pociągi LHA kursowały w latach 1982-1993.
BR 111 w malowaniu LHA.
BR 403 w malowaniu LHA.
EPOKA V - 1990-2007
Dnia 3 października 1990 roku następuje zjednoczenie Niemiec.
W następstwie tego wydarzenia w 1994 roku - Deutsche Bundesbahn i Deutsche Reichsbahn łączą się w jeden organizm - Deutsche Bahn AG.
W następstwie tego wydarzenia w 1994 roku - Deutsche Bundesbahn i Deutsche Reichsbahn łączą się w jeden organizm - Deutsche Bahn AG.
Lokomotywy przybierają malowanie Orientrot (odcień różowej czerwieni).
Czoło lokomotywy pokryte jest białą barwą, na której widnieje emblemat DB.
Czoło lokomotywy pokryte jest białą barwą, na której widnieje emblemat DB.
- IC - Intercity - wagony w malowaniu czerwono-białym z różowym pasem.
- IR - Interregio - wagony w malowaniu niebiesko-białym z błękitnym pasem.
- CNL - CityNightLine - wagony w malowaniu czerwono-białym.
- Wagony Regionalne - są malowane w kolorze turkusowo-białym (mintgrüne / weiß-türkis).
Wagon IC (malowanie czerwono-białe z różowym pasem).
Wagon IR (malowanie niebiesko-białe z błękitnym pasem).
Wagon CNL (malowanie czerwono-białe).
Wagon piętrowy DABz (malowanie turkusowo-białe).
Wagon sterowniczy typu BDnrzf 784 w malowaniu turkusowo-białym.
BR 103 w malowaniu Orientrot ze składem IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot w zestawieniu IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot z wagonami IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot w zestawieniu z austriackimi wagonami IC.
Wagon sterowniczy typu BDnrzf 784 w malowaniu turkusowo-białym.
BR 103 w malowaniu Orientrot ze składem IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot w zestawieniu IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot z wagonami IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.
BR 103 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 103 w malowaniu Orientrot w zestawieniu z austriackimi wagonami IC.
BR 101 i BR 103 na szlaku ze składem IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot i BR 103 w malowaniu Orientrot.
Pierwsze elektrowozy BR 101 zaczęły służbę w 1996 roku i były malowane już powszechnie w Verkehrsrot.
Prędkość maksymalna BR 101 wynosi 220 km/h.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z IC.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot w zestawieniu IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot ze składem IC.
Prędkość maksymalna BR 101 wynosi 220 km/h.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z IC.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot w zestawieniu IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot ze składem IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot wraz z wagonami IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot ze składem IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.
Dwa elektrowozy BR 111 (malowanie Orientrot i beżowo-oceaniczny błękit) w składzie IC.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Orientrot podstawia się do składu IR.
BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
Spalinowóz BR 218 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
BR 218 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.
Wagon sterowniczy typu Bimdzf 269 w malowaniu IR.
ICE 1 w malowaniu InterCityExpress (ICE) - całość biała i czerwony pas.
Inauguracja odbyła się 29 maja 1991 roku.
ICE pierwszej generacji osiąga 280 km/h.
ICE2.
ICE drugiej generacji osiąga 280 km/h.
ICE3.
ICE trzeciej generacji osiąga 330 km/h.
EPOKA VI - 2007
Malowanie lokomotywy przyjmuje wariant Verkehrsrot.
Na czole lokomotywy pojawia się biały pas i emblemat DB.
Wagony IC - całość w malowaniu białym z czerwonym pasem.
Wagony - RE (Regional Express), IRE (InterRegio Express) i RB (Regional Bahn) - zostają ujednolicone do farby Verkehrsrot.
BR 120 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.
BR 120 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.
BR 120 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.
BR 111 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.
BR 111 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).
Wagon sterowniczy DBpbzf 765.5 w malowaniu Verkehrsrot.
BR 110 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).
BR 110 w malowaniu Verkehrsrot ze składem typu n-Wagen (Verkehrsrot).
BR 218 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.
BR 218 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).
BR 145 w malowaniu Verkehrsrot z eszelonem wojskowym.
BR 146 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.