Malowanie taboru DB.

Chciałbym przybliżyć co nieco niemiecką kolej, a mianowicie przedstawić malowanie lokomotyw i wagonów. Na początek jednak trochę historii...Po II Wojnie Światowej Niemcy zostały podzielone na stronę zachodnią: BRD - Bundesrepublik Deutschland (RFN - Republika Federalna Niemiec) i wschodnią DDR - Deutsche Demokratische Republik (NRD - Niemiecka Republika Demokratyczna). Tym samym kolej została podzielona i tak na zachodzie zostało utworzone Deutsche Bundesbahn (DB), z kolei drugie państwo zdecydowało się pozostawić klasyczne nazewnictwo przedwojenne, czyli Deutsche Reichsbahn (DR).
Oba państwa jak i oba światy kolejowe bardzo wiele dzieliło, po wojnie z biegiem upływu lat coraz bardziej zauważalna była różnica skoku technologicznego - przykładowo kiedy jeszcze w NRD po szlakach czynnie kursowały parowozy, w RFN sukcesywnie elektryfikowano wszystkie ważne węzły i linie kolejowe. Co więcej już w latach 70' faktem stało się osiągnięcie zawrotnej prędkości 200 km/h.

Z tego miejsca chciałbym zająć się problematyką zachodniej kolei (Deutsche Bundesbahn).

Tytuły ZUSI 3 i Train Simulator z całą pewnością możemy zaliczyć do "wirtualnego modelarstwa", więc posłużymy się tutaj terminem bardzo dobrze znanym w świecie modelarzy, a mianowicie - "Epoką" - to ona wyznacza dany okres w dziejach historii kolejnictwa i ułatwia modelarzom przypisanie danego taboru i innych komponentów do danego okresu czasu.


Epoka IV - 1968-1990


"Dobrej podróży życzy NIEMIECKA KOLEJ FEDERALNA"

Epokę IV wyróżniały głównie dwa rodzaje pociągów. 
Pierwszy to rodzaj pociągu pospiesznego (Schnellzug), określanego jako Fernzug (F) - pociągu dalekobieżnego złożonego głównie z wagonów typu m-Wagen (malowanie beżowo-oceaniczny błękit). Składy Fernzug (F) zostały zastąpione pociągami Intercity od września 1971 roku.
Drugi rodzaj to pociągi Trans-Europ-Express (TEE), które kursowały w międzynarodowym ruchu dalekobieżnym między państwami EWG (Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej) oraz Austrią i Szwajcarią. Składy TEE charakteryzowały się malowaniem beżowo-purpurowej czerwieni i złożone były tylko z wagonów pierwszej klasy.
W 1971 roku prawie wszystkie pociągi TEE w Niemczech zostały włączone do systemu dwugodzinnego taktu ówczesnych pociągów InterCity.
Ruch regionalny oparty był zwykle na wagonach typu n-Wagen w malowaniu Silberling.



Elektrowóz BR 103 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni ze składem TEE.



BR 103 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni z TEE.



Elektrowóz BR 120 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni w zestawieniu TEE.



BR 120 w malowaniu beżowo-purpurowej czerwieni ze składem IC.



Elektrowóz BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie.
Wagony w tle typu m-Wagen.



BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie z IC.



BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie z wagonami typu n-Wagen (Silberling).



BR 110 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie ze składem wagonów typu n-Wagen (Silbering).



Elektrowozy BR 111 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie.



BR 111 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie w zestawieniu IC.



BR 111 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie ze składem IC.



Spalinowóz BR 218 w malowaniu beżowo-błękitnym z wagonami typu n-Wagen (Silberling).



BR 218 w malowaniu beżowo-oceanicznym błękicie ze składem IC.



Wagon regionalny typu n-Wagen (Bnrzb 725) - Silberling.



Wagon dalekobieżny Bm 235 - malowanie beżowo-oceaniczny błękit. 



Wagon dalekobieżny Avmz 111 - malowanie beżowo-purpurowej czerwieni.



BR 103 w malowaniu Lufthansa-Airport-Express.
Pociągi LHA kursowały w latach 1982-1993.



BR 111 w malowaniu LHA.



BR 403 w malowaniu LHA.


EPOKA V - 1990-2007


Dnia 3 października 1990 roku następuje zjednoczenie Niemiec.
W następstwie tego wydarzenia w 1994 rokuDeutsche Bundesbahn i Deutsche Reichsbahn łączą się w jeden organizm - Deutsche Bahn AG.

Lokomotywy przybierają malowanie Orientrot (odcień różowej czerwieni).
Czoło lokomotywy pokryte jest białą barwą, na której widnieje emblemat DB.

- IC - Intercity - wagony w malowaniu czerwono-białym z różowym pasem.
- IR - Interregio - wagony w malowaniu niebiesko-białym z błękitnym pasem.
- CNL - CityNightLine - wagony w malowaniu czerwono-białym.
- Wagony Regionalne - są malowane w kolorze turkusowo-białym (mintgrüne / weiß-türkis).



Wagon IC (malowanie czerwono-białe z różowym pasem).



Wagon IR (malowanie niebiesko-białe z błękitnym pasem).



Wagon CNL (malowanie czerwono-białe).



Wagon piętrowy DABz (malowanie turkusowo-białe).



Wagon sterowniczy typu BDnrzf 784 w malowaniu turkusowo-białym.



BR 103 w malowaniu Orientrot ze składem IR.



BR 103 w malowaniu Orientrot w zestawieniu IC.



BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.



BR 103 w malowaniu Orientrot z wagonami IC.



BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.



BR 103 w malowaniu Orientrot z IC.



BR 103 w malowaniu Orientrot z IR.



BR 103 w malowaniu OrientrotIC.



BR 103 w malowaniu Orientrot w zestawieniu z austriackimi wagonami IC.



BR 101 i BR 103 na szlaku ze składem IR.
BR 101 w malowaniu Verkehrsrot i BR 103 w malowaniu Orientrot.
Pierwsze elektrowozy BR 101 zaczęły służbę w 1996 roku i były malowane już powszechnie w Verkehrsrot.
Prędkość maksymalna BR 101 wynosi 220 km/h.



BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IR.



BR 101 w malowaniu VerkehrsrotIC.



BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z IR.



BR 101 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.



BR 101 w malowaniu Verkehrsrot w zestawieniu IR.



BR 101 w malowaniu Verkehrsrot ze składem IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot wraz z wagonami IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot ze składem IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.



BR 120 w malowaniu Orientrot z IC.



Dwa elektrowozy BR 111 (malowanie Orientrot i beżowo-oceaniczny błękit) w składzie IC.



BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 111 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 110 w malowaniu Orientrot podstawia się do składu IR.



BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 110 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



Spalinowóz BR 218 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



BR 218 w malowaniu Orientrot z wagonami typu n-Wagen w malowaniu turkusowo-białym.



Wagon sterowniczy typu Bimdzf 269 w malowaniu IR.





ICE 1 w malowaniu InterCityExpress (ICE) - całość biała i czerwony pas.
Inauguracja odbyła się 29 maja 1991 roku.
ICE pierwszej generacji osiąga 280 km/h.



ICE2.
ICE drugiej generacji osiąga 280 km/h.



ICE3. 
ICE trzeciej generacji osiąga 330 km/h.


EPOKA VI - 2007

Malowanie lokomotywy przyjmuje wariant Verkehrsrot. 
Na czole lokomotywy pojawia się biały pas i emblemat DB.
Wagony IC - całość w malowaniu białym z czerwonym pasem.
Wagony - RE (Regional Express), IRE (InterRegio Express) i RB (Regional Bahn) - zostają ujednolicone do farby Verkehrsrot.



BR 120 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.



BR 120 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.



BR 120 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.



BR 111 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.



BR 111 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).



Wagon sterowniczy DBpbzf 765.5 w malowaniu Verkehrsrot.



BR 110 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).



BR 110 w malowaniu Verkehrsrot ze składem typu n-Wagen (Verkehrsrot).



BR 218 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.



BR 218 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami typu n-Wagen (Verkehrsrot).



BR 182 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami IC.



BR 182 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.



BR 145 w malowaniu Verkehrsrot z eszelonem wojskowym.



BR 146 w malowaniu Verkehrsrot z wagonami piętrowymi.