2 listopada 2013

Poradnik - Punktförmige Zugbeeinflussung - PZB 90

PZB 90 (Punktförmige Zugbeeinflussung) - oznacza po polsku tyle, co „Punktowa Kontrola Pociągu”.
Wraz z rozwojem technologii na kolei powstawały coraz bardziej złożone systemy kontroli i sygnalizacji, aby poprawić bezpieczeństwo pojazdów trakcyjnych i zagwarantować, że maszyniści są w pełni świadomi tego, co się wokół nich dzieje, nakładając na nich obowiązek reagowania w odpowiedni sposób na wszelkie zdarzenia.
PZB to skomplikowany system, który wymaga przyswojenia wiedzy o ograniczeniach prędkości i prawidłowych reakcjach na sygnały.
System PZB wykorzystuje sygnalizację kabinową, czyli znajdujące się nad pulpitem wskaźniki, lampki awaryjne i przyciski, które reagują odpowiednio do sytuacji na torze. Mechanizm tego systemu opiera się o szereg rezonatorów (elektromagnesów) umieszczonych obok torów.


W każdej kabinie lokomotywy, są 3 rodzaje przycisków:

- PZB Wachsam
- PZB Frei
- PZB Befehl

Elektromagnes 1000 Hz musi być zawsze potwierdzony przyciskiem "PZB Wachsam" przez maszynistę (ma na to 4 sekundy).



W standardzie PZB 90 wyróżniamy 3 typy pociągów:

1. Zugart O – Obere – Lekkie pociągi / Pociągi pasażerskie
2. Zugart M – Mittlere – Ciężkie pociągi / Pociągi towarowe
3. Zugart U – Untere – Bardzo ciężkie pociągi / Pociągi towarowe



Na przykładzie Zugart O - Obere - przedstawię zasadę działania:

PRZYKŁAD 1 - (Normalny Monitoring 1000 Hz)

Lokomotywa przejeżdża obok elektromagnesu 1000 Hz.
Maszynista potwierdza to przyciskiem "PZB Wachsam".
Na kontrolce wyświetla się (migająca "85" i żółta lampka 1000 Hz):


Maszynista ma w tym momencie 23 sekundy aby zredukować prędkość do 85 km.
Po przejechaniu 700 m, na kontrolce żółta lampka 1000 Hz gaśnie, kontrolka 85 miga (odcinek jest dalej monitorowany!). 
Jeżeli dalszy semafor zezwala na przejazd maszynista ma możliwość nacisnąć przycisk "PZB Frei", co pozwoli mu wznowić normalną jazdę o dopuszczonej prędkości na danym szlaku.


Po naciśnięciu przycisku "PZB Frei" kontrolka przestaje migać i maszynista wznawia normalną jazdę.



PRZYKŁAD 2 - (Restrykcyjny Monitoring 1000 Hz)


Restrykcyjny monitoring 1000 Hz - Oznacza maksymalną dozwolona prędkość 45 km/h.


PRZYKŁAD 3 - (Normalny Monitoring 500 Hz)


Lokomotywa po przejechaniu elektromagnesu 500 Hz, nie może przekraczać prędkości 65 km/h.
Maszynista musi na odcinku 153 metrów, zmniejszyć prędkość do 45 km/h.


PRZYKŁAD 4 - (Restrykcyjny Monitoring 500 Hz)


Restrykcyjny Monitoring 500 Hz - Lokomotywa nie może przekraczać prędkości 45 km/h. 
Maszynista musi na odcinku 153 metrów, zmniejszyć prędkość do 25 km/h.


Tabela PZB 90:



Dla zainteresowanych przedstawiam również tabelę Indusi I60 oraz Indusi I60R


Tabela Indusi I60:



Tabela Indusi I60R: